Odcinek lędźwiowy

• Postać z kręgosłupemNajczęstrzą przyczyczyną dolegliwości bólowych odcinka lędźwiowego jest dyskopatia.

Czym jest dyskopatia ?

Dyskopatia jest szerokim pojęciem obejmującym schorzenia krążka międzykręgowego. W większości jest to pierwszy z etapów choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa.

Termin dyskopatia odnosi się także do potocznej nazwy przepukliny jądra miażdżystego tarczy międzykręgowej kręgosłupa. Polega na uwypukleniu jądra miażdżystego, które powoduje ucisk i drażnienie korzeni rdzeniowych, rdzenia kręgowego lub innych struktur kanału kręgowego. Mechanizm drażnienia jest dwojaki. Po pierwsze dolegliwości bólowe powodowane są przez ucisk mechaniczny. Drugim elementem mogącym wywoływać bodźce bólowe jest niskie pH jądra miażdżystego spowodowane ubogą w tlen przemianą materii.

Większość dolegliwości spowodowanych dyskopatią - ponad 90%, kwalifikuje się do leczenia nieoperacyjnego. U części pacjentów, dolegliwości spowodowane dyskopatią ustępują samoistnie, jednak u większości pacjentów z tej grupy, dochodzi do kolejnych incydentów, zazwyczaj wymagających już leczenia. Leczenie zachowawcze, w pierwszej kolejności, proponowane jest wszystkim tym pacjentom, u których nie doszło do przerwania ciągłości pierścienia włóknistego, bez względu na stopień jego uszkodzenia. W leczeniu zachowawczym, dużą rolę odgrywają metody z zakresu fizjoterapii. Na szczególną uwagę zasługują te spośród nich, które wymagają od pacjentów: aktywności w procesie usprawniania, oparte są na działaniu bodźców mechanicznych, oferują pacjentom edukację w zakresie prawidłowych wzorców ruchowych. Przykładem może być metoda McKenziego.

Choroba powoduje charakterystyczne objawy kliniczne, dla których potwierdzenia wykonywane jest:

• RTG kręgosłupa w projekcji przednio-tylnej (AP) i bocznej

• tomografia komputerowa kręgosłupa

• rezonans magnetyczny kręgosłupa

Objawami dyskopatii są:

• ból w zajętym odcinku kręgosłupa, z promieniowaniem wzdłuż dróg nerwowych (rwa kulszowa)

• zaburzenia czucia powierzchniowego w postaci: drętwienia, mrowienia, (w obrębie unerwienia przez uciśnięty nerw rdzeniowy)

• niedowład czyli osłabienie lub porażenie czyli całkowite zniesienie siły mięśni, po dłuższym okresie może powodować zanik mięśni (widoczne zmniejszenie obwodu np. uda, goleni)

• osłabienie odruchów ścięgnistych - kolanowy (ucisk na nerw rdzeniowy wychodzący pomiędzy kręgami L4 i L5) - ze ścięgna Achillesa ( ucisk na nerw rdzeniowy wychodzący pomiędzy kręgami S1 i S2)

• objawy rozciągowe - nasilenie dolegliwości bólowych przez naciągnięcie uciśniętych nerwów (objaw Lasègue'a, objaw Mackiewicza)

Rwa kulszowa

Rwa kulszowa, ischialgia (łac. ischias) – zespół objawów związanych z uciskiem na nerwy rdzeniowe L4, L5 lub S1 tworzące nerw kulszowy (największy nerw obwodowy człowieka), lub na przebiegu samego nerwu kulszowego.

Przyczyny rwy kulszowej

Brak jednoznacznie ustalonej przyczyny występowania rwy kulszowej. Badanie radiologiczne najczęściej ujawnia zmiany zwyrodnieniowe w krążkach międzykręgowych, które odpowiedzialne są za amortyzację pracy kręgosłupa. Przyczyny zmian zwyrodnieniowych to najczęściej: zła postawa, nadmierne obciążanie kręgosłupa, złe warunki pracy. Ponadto czynnikiem, który może spowodować atak bólu, jest również obciążenie kręgosłupa spowodowane zbyt dużą wagą ciała i otyłością. Przyczyną może być też zbyt intensywny wysiłek fizyczny. Chodzi o osoby, które na co dzień nie wykazują zbytniej aktywności fizycznej i nagle zaczynają forsownie ćwiczyć. Mięśnie kręgosłupa i brzucha są na tyle słabe, że nie mogą prawidłowo podtrzymywać kręgosłupa i dochodzi do wybrzuszenia krążków międzykręgowych. Ataki korzonków częściej dotykają osoby, których dieta uboga jest w sole mineralne, wapń i witaminy. Do rzadszych przyczyn ataku rwy kulszowej zaliczyć możemy oziębienie części lędźwiowo- krzyżowej kręgosłupa, np. wejście do zimnej wody po opalaniu w słoneczny i upalny dzień. Inną przyczyną może być również miejscowy stan zapalny i niektóre zakaźne choroby.

Objawy

Nagły ból okolicy lędźwiowej, promieniujący do pośladka, tylnej powierzchni uda lub do łydki albo stopy. Zwykle towarzyszy mu uczucie osłabienia siły mięśniowej i drętwienia powyższych okolic ciała. Czasem bóle są tak silne, że chory zmuszony jest do przyjęcia pozycji leżącej. Mogą występować parestezje i drętwienia, zaburzenia czucia w różnych miejscach kończyn dolnych. Wzmożone napięcie mięśni przykręgosłupowych powoduje bólowe ograniczenie ruchomości tego odcinka oraz pojawienie się odruchowego skrzywienia kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Może wystąpić niedowład mięśni prostujących stopę i paluch (korzeń L5), opadanie stopy, pacjent chodząc zaczepia stopą o podłoże. Brak odruchu skokowego świadczy o ucisku krążka międzykręgowego na korzeń S1. Zaburzenia funkcji zwieraczy pęcherza moczowego i/lub odbytu, zaburzenia czynności mikcji i defekacji. Charakterystycznym objawem rwy kulszowej jest narastający ból podczas podnoszenia kończyny dolnej w czasie leżenia na plecach (objaw Lasègue'a) oraz przy pochylaniu. Może być jednostronny lub obustronny. Narastanie deficytów neurologicznych (niedowładów lub porażeń), nasilenie dolegliwości bólów, brak poprawy w ciągu 6 tygodni jest wskazaniem do konsultacji neurochirurgicznej w celu rozważenia leczenia operacyjnego rwy kulszowej.

Jak zapobiegać rwie kulszowej?

Profilaktyka powinna polegać przede wszystkim na korekcji wad postawy ciała. Ponadto:

• prawidłowo należy podnosić ciężary (z przysiadu i z prostymi plecami),
  • częste leżenie na plecach na twardym podłożu z lekko uniesionymi nogami pozwala odpocząć kręgosłupowi,
  • lepiej używać twardego materaca i niewielkiej poduszki pod głowę,
  • plecak lub walizka na kółkach zamiast noszenia ciężarów w rękach,
  • ćwiczenia wzmacniające mięśnie pleców.
  • Fizykoterapia, terapia manualna, neuromobilizacje, metoda McKenziego, Kaltenborn-Evjenth.

Etapy leczenia DYSKOPATII w naszym CENTRUM są następujące:

1.  Bezpłatna konsultacja – gdzie po analizie zdjęć RTG lub MRI i dokładnym badaniu kręgosłupa terapeuta ustala program leczenia,

2.  Ustalenie programu leczenia – najczęściej stosowaną metodą do walki z dyskopatią jest terapia manualna, gdzie terapeuci poprzez zabiegi manulne zmniejszają napięcie mięśniowe i nerwowe a także poprawiają krążenie w       miejscu bólu,

3.  Do       dyspozycji mamy także szeroki wachlarz zabiegów fizykoterapeutycznych: KRIOTERAPIA, LASER, POLE MAGNETYCZNE, SOLLUX, PRĄDY„TENS” LUB „DD

4.  Kolejnym etapem są ćwiczenia indywidualne, odpowiednio dobrane do rodzaju uszkodzenia krążka międzykręgowego (dysku),

5.  Ostatnim etapem jest zaproponowanie ćwiczeń domowych,

6.  Ustalenie ilości i częstotliwości spotkań z terapeutą uzależnione jest od procesu leczenia i możliwości pacjenta.

KOSZT LECZENIA

● Jednorazowe spotkanie 70 zł - 80 zł( terapia indywidualna)

● Karnet 10 terapii 10% zniżki

Wizyty na stronie: dzisiaj: 3 wczoraj: 75 w tym tygodniu: 253 w tym miesiącu: 1779 w sumie: 106246